مجله دانشگاه علوم پزشکی بابل، جلد ۷، شماره ۳، صفحات ۶۱-۶۸

عنوان فارسی تاثیر آموزش بر آگاهی و عملکرد زنان از تست خودآزمایی پستان، شهرستان رامسر
چکیده فارسی مقاله سابقه و هدف: هدف از غربالگری سرطان پستان تشخیص زودرس آن می باشد. از میان راهکارهای تشخیص خود آزمایی پستان راهی آسان، بدون عارضه، بدون هزینه و در دسترس برای همه خانم ها محسوب می شود. این مطالعه با هدف تاثیر آموزش معاینه پستان بر افزایش آگاهی و عملکرد زنان صورت گرفته است. مواد و روش ها: در این مطالعه 149 زن مراجعه کننده به مراکز بهداشتی و درمانی رامسر در طی 3 ماه متوالی مورد بررسی قرار گرفتند. توسط پرسشنامه آگاهی و به شکل عملی و با استفاده از چک لیست نحوه انجام BSE توسط آنان بررسی شد سپس بوسیله پمفلت، مولاژ، پوستر و اجرای عملی در زمینه BSE به آنان آموزش داده شده و پس از 3 ماه مجددا Post-test صورت گرفت. یافته ها: نتایج حاصل از آزمون های آماری نشان داد که بین نمره آگاهی قبل و بعد از آموزش (P< 0.0001) و نیز نمره عملکرد قبل و بعد از آموزش (P< 0.0001) اختلاف معنی داری وجود داشته است، همچنین قبل از آموزش تنها 30.8% نمونه ها از آگاهی مطلوب برخوردار بوده اند در صورتیکه پس از آن این میزان به 89.9% رسید و نیز میزان عملکرد مطلوب قبل از آزمون 13.5% بود که پس از آموزش این میزان به 70.4% افزایش یافته است. در این بررسی بین سن و میزان تحصیلات زنان و سطح آگاهی و عملکرد آنان ارتباط معنی داری مشاهده شده است (P< 0.0001 و P=0.003). نتیجه گیری: باتوجه به نتایج حاصله و تاثیر مثبت آموزش بر افزایش آگاهی و عملکرد افراد توصیه می شود برنامه های آموزشی مدونی در زمینه خودآزمایی پستان در تمامی سنین برگزار شود و در جهت ارتقاء سلامت زنان از دوران بلوغ تا بعد از یائسگی به امر پی گیری و آموزش توجه بیشتری مبذول گردد.
کلیدواژه‌های فارسی مقاله تست خودآزمایی پستان، آگاهی، عملکرد

عنوان انگلیسی Effect of breast self-examination (BSE) education on increasing women’s knowledge and practice, Ramsar
چکیده انگلیسی مقاله Background and objective: The goal of breast cancer screening (BSC) is early detection. Among all diagnostic strategies, BSE is an easy, without any side effects, accessible and less expensive way for women to detect breast cancer. The aim of this study was to determine the effect of BSE education on increasing knowledge and practice of women. Methods: This study was performed on 149 women referred to health center of Ramsar during three consecutive months. Their knowledge and practice about BSE were examined by questionnaire and practical exam, respectively. They were educated with pamphlet, molage poster and practical ways of BSE and after 3 months they passed post-test. Finings: Results of statistic analysis showed that there was a significant difference between the rate of knowledge and practice before and after education (P< 0.0001). In pre-education, 30.8% of people had good knowledge and after education this rate increased to 89.9%. The rate of appropriate practice in pre-education was 13.5% and after education this rate increased to 70.4%. There was a significant relationship between age and educational level of women and their knowledge and practice about BSE (P< 0.0001) (P=0.003). Conclusion: According to the effects of education on increasing women’s knowledge and practice, it is recommended an educational program about BSE to be designed for all women in any age groups and for women’s health promotion from puberty to post-menopause, more attention must be paid to education and follow up.
کلیدواژه‌های انگلیسی مقاله BSE, Knowledge, Practice

نویسندگان مقاله هنگامه کریمی | h karimi
رامسر، دانشکده پرستاری و مامایی، تلفن 5225151-0192، hengameh_karimi@yahoo.com

شیما سام | sh sam



نشانی اینترنتی http://www.jbums.org/browse.php?a_code=A-10-1370-334&slc_lang=fa&sid=fa
فایل مقاله فایلی برای مقاله ذخیره نشده است
کد مقاله (doi)
زبان مقاله منتشر شده fa
موضوعات مقاله منتشر شده بیوشیمی
نوع مقاله منتشر شده تحلیلی
برگشت به: صفحه اول پایگاه   |   نسخه مرتبط   |   نشریه مرتبط   |   فهرست نشریات