|
مجله دانشگاه علوم پزشکی بابل، جلد ۵، شماره ۵، صفحات ۱۲-۱۷
|
|
|
عنوان فارسی |
عملکرد، نحوه انتخاب و شرح وظایف اساتید راهنما از دیدگاه دانشجویان دانشگاه علوم پزشکی سمنان، ۱۳۸۰ |
|
چکیده فارسی مقاله |
سابقه و هدف: دانشگاه ها مسئولیت خطیری در تربیت آموزش و پرورش دانشجویان دارند. ارائه مشاوره و راهنمایی تحصیلی از طریق اساتید به دانشجویان کمک خواهد کرد تا در غلبه بر مشکلاتشان فائق آیند. این مطالعه به منظور بررسی نحوه انتخاب، شرح وظایف و حدود مسئولیت اساتید راهنما از دیدگاه دانشجویان انجام شد. مواد و روش ها: این مطالعه مقطعی بر روی تمامی 275 نفر از دانشجویانی که در طی سه سال گذشته برای آنها از طریق دانشکده های تابعه در رشته های پزشکی، پرستاری، پیراپزشکی، بهداشت، توانبخشی و در سه مقطع تحصیلی دکترای عمومی، کارشناسی و کاردانی استاد راهنما تعیین شده بود، انجام شد. اطلاعات از طریق تکمیل پرسشنامه نظرخواهی مشتمل بر 45 سوال جمع آوری گردید و با استفاده از آزمون آماری کای دو مورد تجزیه و تحلیل قرار گرفت و P< 0.05 معنی دار تلقی شد. یافته ها: از 275 نفر دانشجو، 205 نفر زن و بقیه مرد بودند. بین اشتیاق دانشجویان برای مراجعه شخصی به اساتید راهنما و جنس ارتباط معنی داری مشاهده شد (P=0.002) و 75.1 درصد نتیجه مشاوره شخصی خود را موثر دانسته اند. بین مقطع تحصیلی و تاثیر مشاوره و راهنمایی شخصی ارتباط معنی داری مشاهده شد (P=0.002) و 45.2 درصد نمونه ها مشاوره گروهی را موثر ندانستند. در خصوص شرح و حدود مسئولیت اساتید راهنما و انتظارات از آنان مشخص شد که 63.3% مداخله اساتید راهنما را در کلیه حیطه های تحصیلی، خانوادگی، اقتصادی، اجتماعی و ... که به نوعی در افت تحصیلی آنها موثر است را به عنوان مسئولیت اساتید راهنما تلقی کرده و 65% آنها توقع دارند که فقط در صورت درخواست آنها اساتید راهنما مداخله مستقیم داشته باشند. نتیجه گیری: با توجه به نتایج مطالعه ضرورت دارد که اساتید راهنما طبق برنامه زمانبندی شده در هر هفته و با موضوعات مشخص، در اولین ترم تحصیلی دانشجویان را با آئین نامه و مقررات آموزشی آگاه نمایند. |
|
کلیدواژههای فارسی مقاله |
استاد راهنما، دانشجو، مشاوره و راهنمایی |
|
عنوان انگلیسی |
Instructors’ performance, election, duties and responsibilities from students’ points of view in Semnan Medical University, 2001-02 |
|
چکیده انگلیسی مقاله |
Background and Objective: Universities have a great responsibility for students. So, consultation by instructors would help students to recognize their problems and learn how to solve them. This study was done to survey instructors’ performance, election, duties and responsibilities from students’ points of view. Methods: This cross-sectional study was done on 275 students. Instructors were chosen for them in schools of medicine, nursing, paramedical, health and rehabilitation (In GP, MSc, BS and AS degrees). Data was gathered by a questionnaire with 45 questions and then analyzed by Chi-square test and P< 0.05 was considered significant (13 questions related to instructors duties and students’ expectation of them, 5 were related to demographic, 15 were related to instructors’ performance and 12 were related to electing of the instructors). Findings: From 275 students, 205 were female and 70 were male that 64% of cases personally referred to consultant teachers. There was a meaningful relationship between being eager to see the instructors and gender (P=0.002), 75.1% of consultations have been effective or nearly effective and there was a significant relationship between study level and effectiveness of consultation (P=0.002). 45.2% of consultations have not been effective. Regarding the instructors’ duties and students’ expectation, this research showed that 63.3% of cases believed that the instructors’ interventions in all educational, familial, economic and social fields which affect on students drop out should be considered as the instructors duties. 65% preferred the instructors have direct intervention on the students’ request. Conclusion: According to the results, having the weekly visits with instructors is necessary for each students and a special setting up for removing their problems should be provided. |
|
کلیدواژههای انگلیسی مقاله |
Instructors, Student, Consultation |
|
نویسندگان مقاله |
سعید حاجی آقاجانی | s haji aghajani سمنان، دانشگاه علوم پزشکی سمنان، تلفن 4441730-0231 سازمان اصلی تایید شده: دانشگاه علوم پزشکی سمنان (Semnan university of medical sciences)
راهب قربانی | r ghorbani
محمدصادق جنابی | ms jenabi
معصومه صابریان | m saberian
علی رشیدی پور | a rashidi pour
مجتبی ملک | m malek
|
|
نشانی اینترنتی |
http://www.jbums.org/browse.php?a_code=A-10-1370-215&slc_lang=fa&sid=fa |
فایل مقاله |
فایلی برای مقاله ذخیره نشده است |
کد مقاله (doi) |
|
زبان مقاله منتشر شده |
fa |
موضوعات مقاله منتشر شده |
بیوشیمی |
نوع مقاله منتشر شده |
تحلیلی |
|
|
برگشت به:
صفحه اول پایگاه |
نسخه مرتبط |
نشریه مرتبط |
فهرست نشریات
|