مجله دانشگاه علوم پزشکی بابل، جلد ۵، شماره ۵، صفحات ۲۴-۲۸

عنوان فارسی عوامل موثر بر انطباق آموزش نظری و بالینی پرستاری از دیدگاه مدرسان و دانشجویان پرستاری، دانشگاه علوم پزشکی تبریز
چکیده فارسی مقاله سابقه و هدف: تسلط اصول و قوانین حاکم بر محیط های آموزش بالینی مانع از اتخاذ یک دیدگاه فردی نسبت به درمان بیماران، که دانشجویان پرستاری به طور نظری در دوره های آموزش دانشگاهی فرا گرفته اند، می گردد و این امر از توسعه و گسترش علوم نظری پرستاری که در حقیقت منشا توسعه و پیشرفت علوم بالینی است جلوگیری می کند. این مطالعه بمنظور بررسی عوامل موثر بر انطباق آموزش نظری و بالینی انجام گرفت. مواد و روش ها: این مطالعه توصیفی-تحلیلی بر روی کلیه مدرسان پرستاری شاغل (30 نفر) و دانشجویان سال آخر کارشناسی پرستاری مشغول به تحصیل (44 نفر) در دانشکده پرستاری و مامایی دانشگاه علوم پزشکی تبریز انجام شد. اطلاعات از طریق پرسشنامه جمع آوری و با استفاده از آزمون کای دو و ضریب همبستگی چوروف مورد تجزیه و تحلیل قرار گرفت. یافته ها: از دیدگاه هر دو گروه «میزان تحصیلات مدرسان پرستاری»، «علاقه دانشجویان پرستاری به رشته تحصیلی خود»، «افزایش سطح علمی پرستاران بالینی با ایجاد دوره های بازآموزی»، «ارزشیابی بالینی دانشجویان در حین کارآموزی بالینی»، موثرترین عوامل بر انطباق آموزش نظری و بالینی پرستاری بودند. در 22.5% موارد همبستگی معنی دار آماری را نشان داد و در 77.5% موارد همبستگی معنی دار دیده نشد. نتیجه گیری: با توجه به نتایج این مطالعه ارزشیابی بالینی دانشجویان در حین کارآموزی بالینی می تواند شکاف بین آموزش نظری و بالینی پرستاری را از میان بردارد. با نزدیک شده دیدگاه های مدرسان و دانشجویان پرستاری بهتر می توان به رفع موانع موجود اقدام نمود.
کلیدواژه‌های فارسی مقاله پرستاری، آموزش نظری، آموزش بالینی

عنوان انگلیسی The factors involved in integrating theory and practice in nursing from the nurse teachers and students points of view, Tabriz, 2002
چکیده انگلیسی مقاله Background and Objective: It is useful to explain viewpoints of nursing teachers and students that have the main role in education process. This study was done to survey the effective factors involved in integrating theory and practice in nursing from viewpoints of nurse teachers and students. Methods: This analytical and descriptive study was performed on all nursing teachers (30) and final term students (44) in the faculty of nursing and midwifery of Tabriz medical university. Data was gathered by questionnaires and then analyzed by Chi-square test and Chouproff correlation coefficient. Findings: The degree of knowledge of nursing teachers, nursing students’ interest in their field of study, staff development in terms of teaching and evaluation along the clinical training were the most effective factors in integrating theory and practice in nursing. In 22.5% of cases, there was a statistically significant correlation and in 77.5% significant correlation was not seen. Conclusion: The findings showed that which kind of factors have been more or less effective in integrating theory and practice in nursing from the viewpoints of nurse teachers and students. It is suggested with paying attention to the degree of the effect of these factors and putting them in performance to decrease the gap between theory and practice in nursing education.
کلیدواژه‌های انگلیسی مقاله Nursing, Theory, Practice

نویسندگان مقاله نسرین پور زارع | n mahdipour zarea


وجیهه ارتقایی | v erteghaei


اسکندر فتحی آذر | e fathi azar


عبدالرسول صفاییان | r safaian


اسماعیل فلاح | e fallah



نشانی اینترنتی http://www.jbums.org/browse.php?a_code=A-10-1370-216&slc_lang=fa&sid=fa
فایل مقاله فایلی برای مقاله ذخیره نشده است
کد مقاله (doi)
زبان مقاله منتشر شده fa
موضوعات مقاله منتشر شده بیوشیمی
نوع مقاله منتشر شده تحلیلی
برگشت به: صفحه اول پایگاه   |   نسخه مرتبط   |   نشریه مرتبط   |   فهرست نشریات