مجله دانشگاه علوم پزشکی بابل، جلد ۵، شماره ۵، صفحات ۲۹-۳۲

عنوان فارسی میزان دست یابی به اهداف آموزش گروه های آموزشی ترمیمی و پریو دانشگاه شاهد و تهران، ۱۳۸۰
چکیده فارسی مقاله سابقه و هدف: آموزش ناکافی نیروهای متخصص می تواند جان انسان ها، که دارایی اصلی یک جامعه هستند را به خطر اندازد. این مطالعه به منظور شناخت نقاط ضعف و قوت شیوه آموزش دندانپزشکی و ارزیابی مهارت دانشجویان در انجام هوشمندانه امور دندانپزشکی انجام گرفته است. مواد و روش ها: این مطالعه توصیفی-تحلیلی، بصورت ارزشیابی آموزشی و با استفاده از الگوی CIPP می باشد که بر روی کلیه دانشجویان ورودی سال 1375 رشته دندانپزشکی دانشکده های دندانپزشکی شاهد و تهران (50 نفر دانشجویان دانشکده دندانپزشکی شاهد و 84 نفر دانشجویان دانشکده دندانپزشکی تهران) انجام شد. با استفاده از پرسشنامه اطلاعات جمع آوری گردید و سپس داده ها با استفاده از نرم افزار SPSS مورد تجزیه و تحلیل قرار گرفتند. یافته ها: نتایج نشان داد دانشجویان گروه ترمیمی دانشگاه شاهد حدود 28% از معیار مطلوب (70%) در مقیاس خوب از نظر مسائل تئوریک عقب تر می باشند و در مقیاس عالی بالاتر از معیار مطلوب می باشند. در بخش پریو دانشجویان دانشگاه شاهد از نظر مسائل تئوریک در مقیاس خوب حدود 30% با معیار مطلوب (70%) و از نظر توانمندی های عملی حدود 12% با معیار مطلوب (20%) اختلاف دارند. دانشجویان بخش ترمیمی دانشگاه تهران در مقیاس خوب حدود 22.5% با معیار مطلوب (70%) و از نظر توانمندی های عملی در مقیاس خوب 32% و در مقیاس 2.5% با معیار مطلوب فاصله دارند. نتیجه گیری: با توجه به نتایج مطالعه اگرچه در امر آموزش گروه های ترمیمی و پریو به موفقیت هایی دست پیدا کرده ایم ولی به اهداف آموزشی مطلوب دسترسی پیدا نکرده ایم و بازنگری سیستم و برنامه های آموزشی و ارائه راهکارهای جدید ضروری بنظر می رسد.
کلیدواژه‌های فارسی مقاله آموزش دندانپزشکی، ارزشیابی آموزشی، آموزش پریو، آموزش ترمیمی

عنوان انگلیسی Rate of achieving educational aims in periodontics and operative departments of Shahed and Tehran University, 2001
چکیده انگلیسی مقاله Background and Objective: Insufficient education of educational authorities can endanger the human life. The purpose of this study was to evaluate the dental students’ capabilities in dental affairs. Methods: This descriptive and analytical study was performed on all dental students (50 students of Shahed dental faculty and 84 students of Tehran dental faculty) who entered the Shahed and Tehran dental faculties in 1978 and followed a CIPP pattern. Data was gathered by questionnaires and then analyzed by SPSS soft ware. Findings: The results showed that the theoretical education in students of restorative department of Shahed university was about 28% less than favorite (70%) but in those of periodontics department was about 30% less than favorite (70%) and in clinically educations, there was about 12% difference with favorite (20%). The theoretical education in students of restorative department of Tehran university was about 22.5% less than favorite (70%) and in clinically educations was about 32% less than favorite. Conclusion: According to the results, the theoretical education needs to be reconsidered in all educational schedules.
کلیدواژه‌های انگلیسی مقاله

نویسندگان مقاله حسن سمیاری | h semyari


غلامرضا کمانی | gh r kamani


داود زاویه | d zavieh



نشانی اینترنتی http://www.jbums.org/browse.php?a_code=A-10-1370-217&slc_lang=fa&sid=fa
فایل مقاله فایلی برای مقاله ذخیره نشده است
کد مقاله (doi)
زبان مقاله منتشر شده fa
موضوعات مقاله منتشر شده بیوشیمی
نوع مقاله منتشر شده تحلیلی
برگشت به: صفحه اول پایگاه   |   نسخه مرتبط   |   نشریه مرتبط   |   فهرست نشریات