مجله دانشگاه علوم پزشکی بابل، جلد ۵، شماره ۵، صفحات ۳۷-۴۱

عنوان فارسی آگاهی و نگرش دانشجویان مامایی و پرستاری در زمینه ایدز، بابل، ۱۳۷۹
چکیده فارسی مقاله سابقه و هدف: عامل ایدز (ویروس HIV) پس از ورود به بدن با همه به سلول های دفاعی بدن باعث از هم پاشیدگی سیستم ایمنی سلولی گردیده و دفاع بدن را در برابر بیماری مختل می سازد. از آنجایی که 90% آلودگی های جدید مربوط به کشورهای در حال توسعه می باشد. این مطالعه به منظور تعیین سطح آگاهی و نگرش دانشجویان مامایی و پرستاری در مورد ایدز انجام گرفت. مواد و روش ها: این مطالعه توصیفی-تحلیلی است بر روی 150 نفر از دانشجویان مامایی و پرستاری سال دوم به بالا (دانشگاه آزاد و دولتی شهر بابل) انجام گرفت. نمونه ها بطور تصادفی انتخاب و توسط پرسشنامه ای آگاهی و نگرش آنها مورد بررسی قرار گرفت. همچنین ارتباط بین سطح آگاهی با رشته تحصیلی و نوع دانشگاه و سال تحصیلی نیز توسط آزمون آماری کای دو مورد بررسی قرار گرفت و برای تعیین ارتباط بین آگاهی و نگرش از ضریب همبستگی پیرسون استفاده گردید. یافته ها: در این مطالعه تمامی واحدهای پژوهش، اطلاعاتی در مورد ایدز کسب کرده بودند و بیشتر دانشجویان تنها منبع کسب اطلاعاتشان رسانه های جمعی بود (58%) و هیچکدام از آگاهی در سطح عالی برخوردار نبودند ولی بیشترین فراوانی نسبی مربوط به سطح آگاهی خوب بوده است. بین سطح آگاهی با رشته تحصیلی و نوع دانشگاه ارتباط معنی داری وجود داشت (P< 0.05). اما بین سطح آگاهی با سال تحصیلی ارتباط معنی داری وجود نداشت. هیچکدام از واحدهای پژوهش نسبت به ایدز نگرش صحیحی نداشتند. بین نوع نگرش با رشته تحصیلی و سال تحصیلی و نوع دانشگاه ارتباط معنی داری یافت نشد. ضریب همبستگی پیرسون بین آگاهی و نگرش ارتباط مستقیم نشان داد. نتیجه گیری: با توجه به یافته های این مطالعه آموزش های دوره دانشگاه تاثیر چندانی بر سطح آگاهی آنها نداشته و با توجه به پاندمی ایدز بایستی در مورد این بیماری اطلاعات بیشتری به تمامی اقشار جامعه بخصوص دانشجویان علوم پزشکی، ارائه گردد. پیشنهاد می شود این اطلاعات در قالب یک واحد درسی گنجانده شود.
کلیدواژه‌های فارسی مقاله آگاهی، نگرش، ایدز

عنوان انگلیسی Knowledge level and attitude of midwifery and nursing students regarding AIDS, Babol, 2000
چکیده انگلیسی مقاله Background and Objective: HIV attacks immune cells and causes impairment of immune system and disorder the defense of body against diseases. Since, 90% of infections occur in developing countries. The aim of this study was to determine the knowledge level and attitude to AIDS among nursing and midwifery students. Methods: This descriptive and analytical study was carried out on 150 nursing and midwifery students (From Azad university and State-Run university) who were in second year and higher level courses. Samples were randomly selected and then their knowledge and attitude was determined by the questionnaire. Also, the relationship between the knowledge level with their field, educational year and university were determined by Chi-square test and the relationship between knowledge and attitude was determined by Pearson correlation coefficients. Findings: The results indicated that all students obtained information on AIDS and most of them obtained information only from media (58%) and none of them was very knowledgeable but the most frequency related to good knowledge level. There was a significant relationship between the knowledge level with university and field (P< 0.05). But, there was not a significant relationship between the knowledge level and educational year. None of subjects had a positive attitude to AIDS. No significant relationship was found among the attitude and field, educational year and university. Pearson correlation coefficients indicated a direct relationship between the knowledge level and attitude towards AIDS. Conclusion: According to the results, university education had little effect on knowledge level. Concerning AIDS pandemy, it must be given more information to medical students and suggested to consider this information as a lesson course.
کلیدواژه‌های انگلیسی مقاله Knowledge, Attitude, AIDS

نویسندگان مقاله شبنم امیدوار | sh omidvar



نشانی اینترنتی http://www.jbums.org/browse.php?a_code=A-10-1370-219&slc_lang=fa&sid=fa
فایل مقاله فایلی برای مقاله ذخیره نشده است
کد مقاله (doi)
زبان مقاله منتشر شده fa
موضوعات مقاله منتشر شده بیوشیمی
نوع مقاله منتشر شده تحلیلی
برگشت به: صفحه اول پایگاه   |   نسخه مرتبط   |   نشریه مرتبط   |   فهرست نشریات