مجله دانشگاه علوم پزشکی بابل، جلد ۵، شماره ۵، صفحات ۴۲-۴۷

عنوان فارسی بررسی کیفیت آزمون های پایان ترم فراگیران دانشگاه علوم پزشکی بابل در نیمسال دوم تحصیلی ۷۹-۱۳۷۸
چکیده فارسی مقاله سابقه و هدف: نتایج امتحانات نه تنها برای قضاوت درباره عملکرد فراگیران بلکه درباره اثربخشی آموزش، روش ها و مواد آموزشی نیز مفید هستند. با توجه به گستردگی استفاده از آزمون های چند گزینه ای در مراکز آموزش عالی بر آن شدیم تا کیفیت آزمون های پایان ترم را مورد مطالعه قرار دهیم. مواد و روش ها: در این مطالعه توصیفی-تحلیلی تعداد 1485 پرسش چند گزینه ای از 40 موضوع امتحانی دروس تخصصی و پایه پرستاری در نیمسال دوم 79-1378 مورد بررسی قرار گرفت و کیفیت هر یک از آنها با استفاده از فرمول های مناسب مورد تجزیه و تحلیل قرار گرفت. یافته ها: بیش از نیمی از پرسش ها در کل آزمون های مورد تحلیل دارای ضریب دشواری بالای 0.7 بوده که در طبقه آسان و بسیار آسان قرار می گیرند. 11.4 درصد از کل پرسش ها در سطح a=0.05 دارای ضریب تمیز معنی دار بوده اند و 5.9% از پرسش ها واقعا به عنوان چهار گزینه ای عمل کرده، ولی سایر پرسش ها عملا یک یا دو گزینه ای بوده اند. 76.2 درصد از آزمون ها دارای ضرایب پایایی منفی بوده است. تنها 23.8% ضرایب پایایی مثبت داشتند که مقادیر آنها از 0.03 تا حداکثر 0.5 برای یک امتحان متغیر بوده است. نتیجه گیری: با توجه به نتایج این بررسی، طراحی آزمون های پایان ترم وضعیت مناسب و راضی کننده نداشته و عموما آزمون های مورد استفاده در فرآیند ارزشیابی برآیندهای آموزشی دانشجویان دارای اشکال ساختاری اساسی بوده و این آزمون ها به عنوان ابزار دقیق و معتبر عمل نمی نمایند و ضمنا تفاوت های واقعی آزمودنی ها را نمی سنجند.
کلیدواژه‌های فارسی مقاله آزمون، پرسش های چند گزینه ای، کیفیت، ضریب دشواری، ضریب تمیز

عنوان انگلیسی Quality of final examination in students of Babol Medical University, 1999-2000
چکیده انگلیسی مقاله Background and Objective: Planning of the exams with good quality in educational schedule of university lessons is important. Because the results of examination not only used for judgment about learners function but also is useful to survey effective education, methods and education materials. With regard to great using of MCQ in university centers, it was decided to study the quality of final exam. Methods: In this descriptive and analytical study about 1485 MCQ related to 40 subjects of examination from basic and specific lessons of nursing students in second semester of the year 1999-2000 was surveyed. Findings: The mean difficulty index was 0.7 in over half of questions in all examinations that belonged to easy and very easy category and 11.4% of total questions in level of α=0.05 had meaningful discriminative index. Only 5.9% of tests were really acted as four choice questions but others were as one or two choices. 76.2% exams of the study had negative reliability coefficient and only 23.8% of them had positive reliability coefficient that their amount had been variable from +0.03 to maximum +0.5 for one examination. Conclusion: According to the results, designing final exams was not suitable and exams that used to evaluate the students education outcome had essential and structural errors. This exam does not act as a practical and reliable tool and can not measure actual difference among students.
کلیدواژه‌های انگلیسی مقاله

نویسندگان مقاله منوچهر اشرفپور | m ashraf pour


زهرا بهشتی | z beheshti


سرور ملوک زاده | s molook zadeh



نشانی اینترنتی http://www.jbums.org/browse.php?a_code=A-10-1370-220&slc_lang=fa&sid=fa
فایل مقاله فایلی برای مقاله ذخیره نشده است
کد مقاله (doi)
زبان مقاله منتشر شده fa
موضوعات مقاله منتشر شده بیوشیمی
نوع مقاله منتشر شده تحلیلی
برگشت به: صفحه اول پایگاه   |   نسخه مرتبط   |   نشریه مرتبط   |   فهرست نشریات