مجله دانشگاه علوم پزشکی بابل، جلد ۵، شماره ۵، صفحات ۵۶-۶۱

عنوان فارسی نظرات دانشجویان از نحوه تدریس نظری در دانشگاه علوم پزشکی بابل، نیمسال اول تحصیلی ۸۱-۱۳۸۰
چکیده فارسی مقاله سابقه و هدف: یکی از روش های متداول جهت ارزیابی میزان موفقیت در دستیابی به اهداف غایی برنامه های آموزشی، ارزشیابی اساتید توسط دانشجویان است. در این مطالعه با بهره گیری از نظرات فراگیران، به بررسی نحوه تدریس نظری اساتید دانشگاه علوم پزشکی بابل پرداخته شده است. مواد و روش ها: این مطالعه به صورت توصیفی-تحلیلی و به روش مقطعی بر روی دانشجویان دانشگاه علوم پزشکی بابل در 8 رشته مختلف و در نیمسال اول تحصیلی 81-1380 انجام شد. ابزار جمع آوری اطلاعات پرسشنامه مدون مرکز توسعه آموزش پزشکی وزارت متبوع (با پایایی و روایی تایید شده و مقیاس درجه بندی لیکرت) بود که در هفته 16-14 ترم تحصیلی، بین تمامی دانشجویان به صورت سرشماری عمومی توزیع و در نهایت 4346 پرسشنامه جمع آوری گردید. اطلاعات جمع آوری شده پس از ورود به نرم افزار SPSS توسط تست های غیر پارامتری Kruskal-Wallis و ضرایب همبستگی اسپیرمن و پیرسون مورد تجزیه و تحلیل قرار گرفت. یافته ها: میانگین و انحراف معیار رضایتمندی دانشجویان از نحوه تدریس نظری (با حداقل صفر و حداکثر 4) (0.8±4.95) امتیاز بود که در دانشجویان پرستاری (3.26)، رادیولوژی (2.95)، اطاق عمل (2.94)، مامایی (2.94)، دندانپزشکی (2.88)، علوم آزمایشگاهی (2.68)، هوشبری (2.66) و پزشکی (2.66) بود. با آزمون Kruskal-Wallis میانگین رضایت از تدریس نظری در ارتباط با تمامی سوالات پرسشنامه معنی دار بدست آمد (P=0.000) و ضریب همبستگی اسپیرمن نیز بین سوالات پرسشنامه کاملا معنی دار بود (P=0.000). مطابق نظرات دانشجویان، حضور بموقع اساتید در کلاس (88.7%)، رعایت تناسب مطالب با سطح علمی فراگیران (78.3%)، اولویت تدریس مطالب ضروری (78.6%)، استفاده موثر از وسایل کمک آموزشی (62.4%)، تسلط بر موضوع درس (83.6%)، قدرت اداره و رهبری کلاس (84.5%) و ایجاد انگیزه برای تحقیق و پژوهش از جانب اساتید در (66.2%) موارد «خوب» ارزیابی گردید. نتیجه گیری: با توجه به نتایج این مطالعه اساتید باید با در نظر گرفتن تناسب علمی مطالب با فراگیران و اولویت تدریس مطالب ضروری و تاکید بر جنبه کاربردی آنها، از وسایل کمک آموزشی نیز بیشترین استفاده را ببرند.
کلیدواژه‌های فارسی مقاله تدریس نظری، استاد، دانشجو

عنوان انگلیسی Evaluation of theory teaching from students’ points of view in Babol Medical University, 1st term of 2001-02
چکیده انگلیسی مقاله Background and Objective: The most common way to evaluate success in accessing the final goals of educational programming is evaluation of instructors by students. This study was done to evaluate the method of theory teaching from students’ points of view in Babol Medical University. Methods: This descriptive, analytical and cross-sectional study was performed on students (At eight majors) in Babol Medical University in 1st semester of 2001-2002. Data was gathered by questionnaires which their validity and reliability had been confirmed by EDC (Education Development Center) of concerned ministry. At the end of term, 4346 questionnaires were filled in by students. Data was entered to SPSS soft ware and then analyzed by Kruskal-Wallis test, Spearman and Pearson correlation coefficients. Findings: The mean ±SD of students’ satisfaction score about teaching theory was 2.95±0.8 (Min: 0 and Max: 4) which this satisfaction score in nursing, radiology, operation room, midwifery, dentistry, laboratory sciences, anesthesia and medical students were 3.26, 2.95, 2.94, 2.94, 2.88, 2.68, 2.66 and 2.66, respectively. In correlation mean of score among all questions, there was a significant difference with Kruskal-Wallis test (P=0.000). Also, it was found a significant difference in Spearman correlation coefficients among all questions (P=0.000). According to student’s viewpoints: To be on time in class (88.7%), coordination between theory and practice (78.3%), priority of teaching the most important subjects (78.6%), using visual aids (62.4%), ability of class management (84.5%) and motivation toward the research (66.2%) were evaluated by students. Conclusion: According to the findings, it is recommended that instructors must consider scientific level of students and teach the most important subjects by using visual aids.
کلیدواژه‌های انگلیسی مقاله Theory teaching, Tenure, student

نویسندگان مقاله یحیی جوادیان | y javadian


سیدمحمد میری | m miri


رضا علیزاده نوایی | r alizadeh navaei


پگاه کریمی | p karimi



نشانی اینترنتی http://www.jbums.org/browse.php?a_code=A-10-1370-223&slc_lang=fa&sid=fa
فایل مقاله فایلی برای مقاله ذخیره نشده است
کد مقاله (doi)
زبان مقاله منتشر شده fa
موضوعات مقاله منتشر شده بیوشیمی
نوع مقاله منتشر شده تحلیلی
برگشت به: صفحه اول پایگاه   |   نسخه مرتبط   |   نشریه مرتبط   |   فهرست نشریات