|
مجله دانشگاه علوم پزشکی بابل، جلد ۵، شماره ۵، صفحات ۶۷-۷۳
|
|
|
عنوان فارسی |
میزان آگاهی و عملکرد دستیاران و دانشجویان پزشکی نسبت به مستند سازی مراقبت های ارائه شده به بیمار از دیدگاه نظام پزشکی، دانشگاه علوم پزشکی سمنان، ۸۰-۱۳۷۹ |
|
چکیده فارسی مقاله |
سابقه و هدف: از جمله عواملی که در طرح دعاوی، پزشک نتوانسته از خود دفاع کند، عدم تکمیل پرونده بیمار بوده است. با توجه به حوزه اختیارات نظام پزشکی هر شهرستان وضعیت آگاهی و عملکرد دانشجویان و دستیاران پزشکی در بیمارستان های آموزشی دانشگاه علوم پزشکی سمنان در این زمینه مورد بررسی قرار گرفت. مواد و روش ها: در این مطالعه توصیفی-تحلیلی، وضعیت آگاهی و عملکرد 134 دانشجوی دستیار پزشکی نسبت به اصول مستند سازی مراقبت های ارائه شده در سال 80-1379 مورد بررسی قرار گرفت. ابزار اندازه گیری یک پرسشنامه 12 سوالی مربوط به آگاهی و یک چک لیست مربوط به عملکرد بوده که پس از تایید اعتبار و روایی آن مورد استفاده قرار گرفت. داده ها از طریق مصاحبه با دستیاران و مطالعه پرونده های پزشکی بیماران جمع آوری شد. یافته ها: نتایج نشان داد که 60% دستیاران از جنبه های قانونی مستندسازی بی اطلاع بودند. 74.8 درصد نحوه کاربرد اختصارات در ثبت تشخیص نهایی و اعمال جراحی را نمی دانستند. 85.8 درصد آنان نمی دانستند سقف مدت زمان تایید دستورات شفاهی چند ساعت است. بین میزان آگاهی و دوره آموزشی رابطه معنی داری مشاهده گردید (P< 0.05). تنها 10% پرونده بیمار را خوب تکمیل می کردند. اکثرا گرایش به ثبت اطلاعات بالینی داشته و نسبت به سایر اطلاعاتی که در مراجع قانونی حائز اهمیت است بی توجه بودند. بین وضعیت عملکرد، دوره آموزشی و آگاهی رابطه معنی داری مشاهده گردید (P< 0.05). نتیجه گیری: با توجه به نتایج این مطالعه ضروری است فرآیند آموزش بالینی از قبیل هماهنگی بین دروس تئوری و عملی، تاکید بر جنبه های قانونی پزشکی، بررسی کمی و کیفی گزارش صبحگاهی و نظارت دقیق اساتید و پزشکان معالج بر فرآیند مستند سازی پرونده پزشکی و بازخورد آن به دانشجویان و دستیاران مدنظر قرار گیرد. |
|
کلیدواژههای فارسی مقاله |
|
|
عنوان انگلیسی |
Medical assistants and students knowledge and practice rate regarding documentation of care provided to patients from medical discipline aspect, Semnan Medical University, 2000-01 |
|
چکیده انگلیسی مقاله |
Background and Objective: One of the factors that a physician can not defend himself in claims is uncompleted medical files of patients. This study was done to evaluate the knowledge and practice rate of medical assistants and students in Semnan Medical University. Methods: This descriptive and analytical study was performed to study the knowledge and practice rate of 134 medical assistants and students regarding medical documentation of provided care in 2000-2001. A twelve-section questionnaire and a checklist were used after confirming their validity and reliability. Data was gathered by interviewing with assistants and medical chart review. Findings: The results showed that 60% of assistants did not know legal aspects of documentation, 74.8% of them did not know how to use abbreviations in final diagnosis and surgeries. 85.8% didn’t know duration of confirmation of verbal orders. The relationship between knowledge and educational courses was significant (P< 0.05). Only 10% completed the medical chart legally. Most of assistants tended to record clinical data. There was a significant relationship between practice, education course and knowledge (P< 0.05). Conclusion: According to the results, the knowledge and practice were weak. Process of clinical education must be evaluated in outpatient and inpatient wards. |
|
کلیدواژههای انگلیسی مقاله |
|
|
نویسندگان مقاله |
مهدی کاهویی | m kahooei
حسن طاهری | hassan taheri ruhani haspital بیمارستان ایت اله روحانی
مهرداد کاشی فرد | mehrdad kashifard ruhani haspital بیمارستان ایت اله روحانی
سیف الله کیقبادی | s kaghobadi
|
|
نشانی اینترنتی |
http://www.jbums.org/browse.php?a_code=A-10-1370-225&slc_lang=fa&sid=fa |
فایل مقاله |
فایلی برای مقاله ذخیره نشده است |
کد مقاله (doi) |
|
زبان مقاله منتشر شده |
fa |
موضوعات مقاله منتشر شده |
بیوشیمی |
نوع مقاله منتشر شده |
تحلیلی |
|
|
برگشت به:
صفحه اول پایگاه |
نسخه مرتبط |
نشریه مرتبط |
فهرست نشریات
|