مجله دانشگاه علوم پزشکی بابل، جلد ۵، شماره ۵، صفحات ۷۴-۷۸

عنوان فارسی علل افت تحصیلی در دانشجویان پزشکی، دانشگاه علوم پزشکی شیراز، ۱۳۷۸
چکیده فارسی مقاله سابقه و هدف: افت تحصیلی دانشجویان پزشکی یک مساله بسیار مهم در آموزش پزشکی است که در صورت عدم کنترل موجب پایین آمدن سطح علمی پزشکان در سال های آینده خواهد شد. این مطالعه با هدف بررسی علل افت تحصیلی در گروهی از دانشجویان پزشکی دانشگاه علوم پزشکی شیراز انجام شده است. مواد و روش ها: در این مطالعه که به صورت مقطعی بر روی کلیه دانشجویان ورودی 72-1371 انجام گرفت، دانشجویان براساس معدل دانشگاهی و تعداد ترم های مشروطی به دو گروه موفق (معدل بالای 16 و فاقد ترم مشروطی) و ناموفق (معدل زیر 14 و بیش از یک ترم مشروطی) تقسیم شدند. تعداد کل دانشجویان مورد مطالعه 215 نفر بودند که از این تعداد براساس معیارهای فوق 82 نفر موفق و 53 نفر ناموفق شناخته شدند. یافته ها: معدل دوران متوسطه، میزان علاقه به پزشکی و سطح تحصیلی والدین در دانشجویان موفق از دانشجویان ناموفق بالاتر بود. بعلاوه فاصله بین اخذ دیپلم و ورود به دانشگاه در بیش از 66% از دانشجویان ناموفق بیش از یک سال و در مقابل در حدود 85% از دانشجویان موفق بلافاصله یا حداکثر یک سال بوده است. بیش از 75.6% از دانشجویان موفق دارای منزل شخصی و 71.7% از دانشجویان ناموفق در خوابگاه زندگی می کردند، حدود 28.3% از دانشجویان ناموفق و تنها 6% از دانشجویان موفق دارای شغل اضافی بوده اند. 43.4 درصد از دانشجویان ناموفق هیچ برنامه ای جهت مطالعه نداشتند. 50.1 درصد دانشجویان ناموفق متاهل بوده اند در صورتی که تنها 18.3% از دانشجویان موفق متاهل بوده اند. رابطه معنی داری بین موفقیت و حضور در کلاس وجود نداشت، 70% دانشجویان ناموفق دارای سهمیه ایثارگران بوده اند. نتیجه گیری: با توجه به یافته های پژوهش، توجه به عواملی که باعث موفقیت تحصیلی در دانشجویان پزشکی می شود امری ضروری بوده و تا زمانی که یک برنامه جامع و نوین برای آموزش پزشکی وجود نداشته باشد مشکل افت تحصیلی همچنان به قوت خود باقی خواهد بود.
کلیدواژه‌های فارسی مقاله دانشجویان پزشکی، آموزش پزشکی، افت تحصیلی

عنوان انگلیسی A survey on dropout risk factors among medical students, Shiraz Medical University, 1999
چکیده انگلیسی مقاله Background and Objective: Dropout of medical students is an important problem in medical education. If not controlled, it will result a low scientific knowledge of physicians in future years. The aim of this study was to determine the dropout risk factors among medical students of Shiraz University of Medical Sciences. Methods: This cross-sectional study was done on all students who entered the university in 1992-93. The students were classified into two groups according to their university grade average and the number of the conditional terms (Successful group, having an average of over 16 and no conditional term and unsuccessful group, having an average of under 14 and more than one conditional term). From all of 215 studied students, 82 were successful and 53 were unsuccessful. Findings: Grade average of high school, interest in medicine, motivation, and parents’ education level in successful group were higher than unsuccessful group. The interval between getting diploma and entering the university was more than one year in 66% of students is unsuccessful group. Whereas, 85% of the students in successful group were accepted in the university immediately after high school or with one year interval. Over 75.6% of the students in successful group lived in their homes and 71.7% of students in unsuccessful group lived in dormitory. The second job was seen in about 28.3% of the unsuccessful group and only 6% of the successful group. 50.1% of unsuccessful students were married as compared to 18.3% of the successful group. There was no significant relationship between success and presence in class. Conclusion: According to the findings, taking the factors leading to the success of medical students into accounts seems to be necessary. The problem of dropout will persist until a comprehensive and new curriculum is recommended.
کلیدواژه‌های انگلیسی مقاله Medical students, Medical education, Dropout

نویسندگان مقاله غلامرضا ده بزرگی | gh r dehbozorgi


حیدرعلی موصلی | ha mooseli



نشانی اینترنتی http://www.jbums.org/browse.php?a_code=A-10-1370-226&slc_lang=fa&sid=fa
فایل مقاله فایلی برای مقاله ذخیره نشده است
کد مقاله (doi)
زبان مقاله منتشر شده fa
موضوعات مقاله منتشر شده بیوشیمی
نوع مقاله منتشر شده تحلیلی
برگشت به: صفحه اول پایگاه   |   نسخه مرتبط   |   نشریه مرتبط   |   فهرست نشریات