مجله دانشگاه علوم پزشکی بابل، جلد ۴، شماره ۳، صفحات ۵۸-۶۲

عنوان فارسی بررسی تاثیر آموزش بر میزان آگاهی و عملکرد دانش آموزان دختر در رابطه با بهداشت دوران بلوغ
چکیده فارسی مقاله سابقه و هدف: بلوغ از مهمترین مراحل دوران زندگی است. در این دوره تغییرات جسمی و تحولات روانی در فرد ایجاد می شود. اگر به مسائل دوران بلوغ دختران دقت و توجه لازم صورت نگیرد ممکن است در آینده از سلامت، آگاهی و اعتماد به نفس کافی برخوردار نباشند. این مطالعه به منظور بررسی تاثیر آموزش بر میزان آگاهی و عملکرد دانش آموزان دختر در خصوص بهداشت دوران بلوغ در دبیرستان های امیرکلا انجام شد. مواد و روش ها: این مطالعه مداخله ای از نوع (Pre-post) بوده و تعداد 250 نفر از دانش آموزان دختر به روش تصادفی انتخاب شدند. ابزار مورد استفاده جهت گردآوری داده ها پرسشنامه بوده و در دو مرحله، یک بار قبل از آموزش و بار دیگر بعد از آموزش در اختیار نمونه ها قرار داده شد. برنامه آموزش بصورت سخنرانی، استفاده از تخته سیاه، پرسش و پاسخ و ارائه جزوه آموزشی بوده است. یافته ها: نتایج حاصل از این بررسی نشان داد که آموزش بر روی میزان آگاهی و میزان عملکرد بهداشتی (P=0.000) دانش آموزان در رابطه با بهداشت دوران بلوغ تاثیر مثبت داشته است. همچنین بین میزان آگاهی و عملکرد بهداشتی دانش آموزان در خصوص بهداشت بلوغ و مشخصات فردی مثل سن، محل سکونت، شغل و تحصیلات والدین ارتباط معنی دار وجود ندارد. فقط بین میزان آگاهی و رشته تحصیلی آنان ارتباط معنی دار وجود دارد (P< 0.02). نتیجه گیری: نتایج نشان داد که آموزش مطالب بهداشتی دوران بلوغ تاثیر محسوسی در میزان آگاهی و عملکرد بهداشتی دانش آموزان داشته است. بنابراین اطلاعات صحیح در مورد بهداشت بلوغ باید از طریق منابع اطلاع رسانی مناسب بویژه از طریف مادران آنها، مسئولین بهداشت مدارس و پرسنل مراکز بهداشتی درمانی به آنان منتقل شود.
کلیدواژه‌های فارسی مقاله آموزش، آگاهی، عملکرد بهداشتی، بلوغ، دانش آموز

عنوان انگلیسی Effect of education on knowledge and practice of female students about puberty health
چکیده انگلیسی مقاله Background and Objective: Puberty is the most important stage of one’s life. Physical and psychological changes occur in this period of time. It should be paid more attention to problems of the girls at the age of puberty, otherwise this changes in future may affect on their health, knowledge and self-confidence. This study was done to determine the effect of education on the rate of knowledge and practices of female students about puberty health in Amirkola high school in 1999. Methods: This interventional study was performed on 250 female students who were randomly selected. Data was gathered by questionnaires at two stages before and after instruction. Educational program was as speech, using blackboard, asking and answering, and educational pamphlets. Findings: According to the obtained results, the education of puberty health had positive effect on the rate of knowledge and practices of students (P=0.000). Also, there was not a significant relationship between the knowledge and practices of students about puberty health and their individual characteristics such as age, habitation, parents’ job and education. Conclusion: This research showed that giving hygienic instruction had a remarkable effect on their health knowledge and practices. Therefore, it is necessary all girls be informed about their puberty health by their mothers, school health manager and personnel of health centers.
کلیدواژه‌های انگلیسی مقاله Education, Knowledge, Practical hygiene, Puberty, Student

نویسندگان مقاله علی ذبیحی | a zabihi
نویسنده مسئول دانشگاه علوم پزشکی بابل، دفتر گروه پرستاری و مامایی، تلفن 4-2229591- 0111
سازمان اصلی تایید شده: دانشگاه علوم پزشکی بابل (Babol university of medical sciences)


نشانی اینترنتی http://www.jbums.org/browse.php?a_code=A-10-1370-155&slc_lang=fa&sid=fa
فایل مقاله فایلی برای مقاله ذخیره نشده است
کد مقاله (doi)
زبان مقاله منتشر شده fa
موضوعات مقاله منتشر شده بیوشیمی
نوع مقاله منتشر شده تحلیلی
برگشت به: صفحه اول پایگاه   |   نسخه مرتبط   |   نشریه مرتبط   |   فهرست نشریات