مجله دانشگاه علوم پزشکی بابل، جلد ۱، شماره ۴، صفحات ۴۷-۵۲

عنوان فارسی وضعیت آموزش بهداشت حرفه ای در دانشکده های پزشکی کشور، سال ۱۳۷۷
چکیده فارسی مقاله سابقه و هدف: آنچه که در سال های اخیر در رابطه با سیستم آموزشی و چگونگی تربیت نیروی متخصص مورد اتفاق نظر قرار گرفته، آموزش بر پایه نیازهای واقعی جامعه است که آموزش پزشکی نیز از این قاعده مستثنی نیست. لذا با توجه به رشد فزاینده نیروی کار و ساعات کار در جوامع مختلف و از جمله کشور ما، برآن شدیم تا با بررسی وضعیت آموزش بهداشت حرفه ای در دانشکده های پزشکی تحت پوشش وزارت بهداشت درمان و آموزش پزشکی به بررسی وضعیت آموزش دانشجویان بپردازیم. مواد و روش ها: مطالعه ای به صورت توصیفی جهت این بررسی طراحی و در این راستا پرسشنامه ای به کلیه دانشکده های پزشکی ارسال شد. یافته ها: از مجموع 43 دانشکده مورد مکاتبه، 30 دانشکده به پرسشنامه ها پاسخ گفتند که از میان آنها 28 دانشکده دارای برنامه آموزش بهداشت حرفه ای برای دانشجویان پزشکی بودند. میانگین ساعت آموزشی در آنها 3±4.2 ساعت و آموزش در 12 مورد تنها در قالب آموزش نظری در کلاس درس یا کارگاه کارآموزی و کارورزی بهداشت بودند. در 16 دانشکده علاوه بر آموزش نظری، بازدید از مراکز صنعتی نیز در برنامه آموزشی وجود داشته است، در 15 مورد جز ارائه نظری مطالب، هیچگونه وسیله کمک آموزشی در اختیار نبوده و در 18 مورد پیشنهاد به تنظیم برنامه مدون و افزایش ساعات تدریس و ایجاد واحد درسی مجزا توسط برنامه ریزان و افزایش جنبه های عملی آموزش توصیه گردیده بود. نتیجه گیری: با توجه به یافته های این مطالعه، کمیت و کیفیت مطالب آموزشی در خصوص بهداشت حرفه ای جهت دانشجویان پزشکی نامطلوب به نظر رسیده و با احتمال قریب به یقین منجر به تربیت آموزش گیرندگانی که قابلیت رفع نیازهای واقعی جامعه را داشته باشند (در خصوص نیازهای بهداشتی درمانی نیروی کار) نخواهد شد. لذا بازنگری در برنامه های فوق امری ضروری به نظر می رسد.
کلیدواژه‌های فارسی مقاله پزشکی جامعه نگر، آموزش، بهداشت حرفه ای

عنوان انگلیسی The evaluation of occupational medicine education in medical schools of Iran, 1998
چکیده انگلیسی مقاله Objective: In recent years, the education plan based on essential community needs is one of the important views in training of specialists, and medical education is not an exception. As work force and work hours excessively increase in our country like many others, health and medical needs of the workers about which medical students must know are essential for the community. Methods: A descriptive survey designed for assessment of hows and whys of occupational health education in medical schools all over Iran in 1377. We sent a questionnaire to all medical schools, and received 30 completed questionnaires. Findings: According to the findings, 28 out of 30 medical schools have occupational health education programs for medical students. Mean of occupational health education period has been 4.2±3 hours. 12 medical schools had occupational health education programs in theoretical form or workshop. 16 schools had a program of factory visit for their students, 15 medical schools had no training aids. Conclusion: According to the results of the study, it seems that there should be a general revision in quality and quantity of occupational health education curriculum in medical schools. It should be indicated that 18 schools have recommended to prolong the period of education and believed that we should have a separate curriculum with special interest in practical aspects.
کلیدواژه‌های انگلیسی مقاله Occupational health, Education, Community oriented medical

نویسندگان مقاله آرام تیرگر | a tirgar



نشانی اینترنتی http://www.jbums.org/browse.php?a_code=A-10-1370-37&slc_lang=fa&sid=fa
فایل مقاله فایلی برای مقاله ذخیره نشده است
کد مقاله (doi)
زبان مقاله منتشر شده fa
موضوعات مقاله منتشر شده بیوشیمی
نوع مقاله منتشر شده تحلیلی
برگشت به: صفحه اول پایگاه   |   نسخه مرتبط   |   نشریه مرتبط   |   فهرست نشریات