|
مجله دانشگاه علوم پزشکی بابل، جلد ۱، شماره ۲، صفحات ۲۴-۳۱
|
|
|
عنوان فارسی |
تاثیر آموزش بهداشت فیزیکی در پیشگیری از ابتلاء به اسکولیوز وضعیتی در دانش آموزان مقطع ابتدائی شهرستان تنکابن |
|
چکیده فارسی مقاله |
سابقه و هدف: ستون فقرات یکی از اندام های حیاتی بدن محسوب می شود که علاوه بر حمایت و حفاظت از نخاع از نظر حرکت، حفظ و نگهداشتن چارچوب بدن نقش اساسی دارد. تحقیق حاضر به منظور بررسی تاثیر آموزش آگاهی، نگرش و عملکرد دانش آموزان مقطع ابتدائی شهرستان تنکابن در مورد بهداشت فیزیکی و پیشگیری از اسکولیوز وضعیتی (انحراف جانبی ستون فقرات) انجام گرفته است. مواد و روش ها: این پژوهش روی 120 دانش آموز (60 نفر دختر و 60 نفر پسر) صورت گرفت. دانش آموزان بر مبنای سن 9 سال (کلاس سوم دبستان) انتخاب شدند. در این بررسی ابتدا میزان آگاهی، نگرش دانش آموزان مطالعه گردید و عملکرد دانش آموزان نیز توسط معلم و یا محقق ارزشیابی شد و نیازهای آموزشی آنان مشخص گردید. پس از معاینات بالینی توسط فیزیوتراپیست، افراد مبتلا مشخص شدند و سپس محتوای آموزشی با روش آموزش گروهی به صورت سخنرانی و آموزش چهره به چهره (بخصوص در افراد مبتلا)، آموزش و روش های مناسب ارائه گردید. دو ماه پس از آموزش مجددا معاینه به عمل آمد و میزان آگاهی و نگرش و سه ماه بعد میزان عملکرد دانش آموزان توسط پرسشنامه تعیین گردید. یافته ها: با مقایسه اطلاعات بدست آمده قبل و بعد از اجرای برنامه نتایج پژوهش نشان داد که؛ اجرای برنامه آموزشی باعث بالا رفتن آگاهی، نگرش و عملکرد دانش آموزان بعد از اجرای برنامه نسبت به قبل از اجرای برنامه (P=0.000) بوده است. نتیجه گیری: بین میزان تحصیلات والدین و میزان KAP دانش آموزان ضریب همبستگی ارتباط معنی داری نشان داده شد. همچنین بین بعضی از متغیرهای مستقل دموگرافیک نظیر جنس، بعد خانوار، شغل مادر، وضعیت اقتصادی، نوع فعالیت دانش آموزان، نحوه حمل کیف و میزان بروز اسکولیوز وضعیتی ارتباط معنی داری وجود دارد. بین میزان آگاهی، نگرش و عملکرد دانش آموزان در ارتباط با بهداشت فیزیکی (جهت پیشگیری از اسکولیوز پوسچرال) قبل و بعد از آموزش ارتباط معنی داری وجود ندارد. |
|
کلیدواژههای فارسی مقاله |
آموزش، آگاهی، نگرش، عملکرد، پیشگیری، اسکولیوز، دانش آموزان |
|
عنوان انگلیسی |
The effect of physical health instruction in prevention of postural Scoliosis in elementary school students of Tonekabon |
|
چکیده انگلیسی مقاله |
Objective: This study tends to survey the Knowledge, Attitude and Practice (KAP), concerning prevention of postural scoliosis among students of elementary school. Methods: This study is a semi-experimental research on 120 students (60 girls and 60 boys). Primarily, we assessed KAP and then data regarding the physical health collected before and after giving instructions (After 3 months) using questionnaires. The instructional schedule included lectures, films and booklets. Findings: There was a significant increase in mean scores for KAP before giving instructions and after (P=0.000). Objective measures showed significant increase in preventional behavior about postural scoliosis in students after instruction. There was an incidence of 7.5% of postural scoliosis in 120 students. Conclusion: It also showed a significant relationship between fathers and mothers’ literacy and KAP of students. |
|
کلیدواژههای انگلیسی مقاله |
Scoliosis, Prevention, Knowledge, Attitude, Practice, KAP |
|
نویسندگان مقاله |
شیما سام | s saam
علیرضا حیدرنیا | ar heidar nia
محسن پورقاسم | m pour ghasem
|
|
نشانی اینترنتی |
http://www.jbums.org/browse.php?a_code=A-10-1370-14&slc_lang=fa&sid=fa |
فایل مقاله |
فایلی برای مقاله ذخیره نشده است |
کد مقاله (doi) |
|
زبان مقاله منتشر شده |
fa |
موضوعات مقاله منتشر شده |
بیوشیمی |
نوع مقاله منتشر شده |
تحلیلی |
|
|
برگشت به:
صفحه اول پایگاه |
نسخه مرتبط |
نشریه مرتبط |
فهرست نشریات
|