|
|
مجله دانشگاه علوم پزشکی بابل، جلد ۱۹، شماره ۱۰، صفحات ۴۲-۴۷
|
|
|
| عنوان فارسی |
اثر آموزش بر بهبود عملکرد مادران در مراقبت از نوزاد نارس |
|
| چکیده فارسی مقاله |
سابقه و هدف: کاهش مرگ و میر نوزادان کم وزن و نارس با افزایش نیازهای مراقبتی آنان همراه می باشد. عدم آگاهی مادر در مراقبت موثر از نوزاد نارس، بر روند رشد و تکامل تاثیر گذاشته و موجب ابتلا به بیماری و بستری مجدد شیرخوار خواهد شد. این مطالعه با هدف تعیین اثر آموزش برآگاهی ازعملکرد مادران در زمینه مراقبت از نوزاد نارس انجام شد. مواد و روش ها: در این مطالعه نیمه تجربی، 100 مادر دارای نوزاد نارس بستری در مرکز آموزشی درمانی کودکان شفیع زاده امیرکلا وابسته به دانشگاه علوم پزشکی بابل، با تخصیص تصادفی درگروه 50 نفری آزمون و کنترل قرار گرفتند. اطلاعات سنجش آگاهی از عملکرد مادران در زمینه مراقبت از شیرخوار با استفاده از پرسشنامه پژوهشگرساخته که حاوی 22 سوال با مقیاس سه رتبه ای لیکرت بادامنه نمرات بین 66-22 می باشد، جمعآوری شد. اخذ نمره بالاتر بیانگر عملکرد بهتر مادران قلمداد شد. براساس نیازسنجی انجام شده در ابتدای مطالعه، آموزشهای مرتبط با نحوه مراقبت از نوزاد نارس در گروه مداخله از روز چهارم بستری در 4 جلسه بمدت 20 دقیقه داده شد. گروه کنترل از روند جاری مراقبت بخش برخوردار بودند. پس ازسه ماه میزان آگاهی از عملکرد مادران در هر دو گروه مورد مقایسه و ارزیابی قرار گرفت. یافته ها: نمره آگاهی از عملکرد مادران در گروه آزمون از 4/99±53/15 قبل از مداخله آموزشی به 3/73±62/5 بعد از مداخله افزایش یافت (0/001p<). همچنین میانگین نمره فوق پس از سه ماه درگروه ازمون و کنترل به ترتیب 3/73±62/5 و 3/94±51/82 بوده است (0/001p<). نتیجه گیری: یافته های مطالعه نشان داد که اجرای مداخله آموزشی براساس نیاز مادران یک استراتژی موثر بر بهبود آگاهی از عملکرد آنها در مراقبت از نوزاد نارس می باشد. |
|
| کلیدواژههای فارسی مقاله |
آموزش، مادر، عملکرد، مداخله، مراقبت، نوزادان نارس، نوزاد کم وزن |
|
| عنوان انگلیسی |
Effect of Education on Awareness of Practice of Mothers in Care of Premature Infants |
|
| چکیده انگلیسی مقاله |
BACKGROUND AND OBJECTIVE: Reducing the mortality rate of low birth weight and preterm infants is associated with an increase in their care needs. Insufficient knowledge of mother in effective care of the premature infant affects the process of growth and development and causes illness and re-admission of the infant. The aim of this study was to determine the effect of educational intervention on awareness of Practice of mothers in care of premature infants. METHODS: In this quasi experimental study, 100 mothers with premature infants who were admitted to Shafizadeh Amirkola Children's Hospital affiliated to Babol University of Medical Sciences, were randomly assigned to two groups of 50 subjects. Data of mothers' knowledge about infant care was gathered by a researcher-made questionnaire containing 22 questions with a three-point Likert scale ranging a score of 22 to 66. Obtaining a higher grade reflects the better performance of mothers. Based on the needs assessment at the beginning of the study, the training related to the care of the premature infant in the intervention group from the fourth day was given in 4 sessions for 20 minutes. The control group had the current process in the care. After three months, awareness of mothers' performance in both groups was compared and evaluated. FINDINGS: Mothers' awareness scores in the experimental group increased from 53.15±4.99 before the intervention to 62.5±3.73 after the intervention (p< 0.001). Also, the average score after 3 months in the control group was 62.5±3.73 and 51.82±3.94, respectively (p< 0.001). CONCLUSION: The results of this study showed that educational intervention can increase mother's knowledge & skill regarding to care of low birth weight and premature infants. |
|
| کلیدواژههای انگلیسی مقاله |
|
|
| نویسندگان مقاله |
افسانه ارزانی | a arzani social determinants of health research center, health research institute, babol university of medical sciences, babol, i.r.iran مرکز تحقیقات عوامل اجتماعی موثر بر سلامت، پژوهشکده سلامت، دانشگاه علوم پزشکی بابل سازمان اصلی تایید شده: مرکز تحقیقات عوامل اجتماعی موثر بر سلامت
یداله زاهد پاشا | y zahedpasha non-communicable pediatrics disease research center, health research center, babol university of medical sciences, babol, i.r.iran مرکز تحقیقات بیماریهای غیرواگیر کودکان، پژوهشکده سلامت، دانشگاه علوم پزشکی بابل سازمان اصلی تایید شده: دانشگاه علوم پزشکی بابل (Babol university of medical sciences)
علی ذبیحی | a zabihi social determinants of health research center, health research institute, babol university of medical sciences, babol, i.r.iran مرکز تحقیقات عوامل اجتماعی موثر بر سلامت، پژوهشکده سلامت، دانشگاه علوم پزشکی بابل سازمان اصلی تایید شده: مرکز تحقیقات عوامل اجتماعی موثر بر سلامت
سیده رقیه جعفریان امیری | sr jafarian amiri department of nursing, nursing and midwifery faculrt of ramsar, babol university of medical sciences, babol, i.r.iran گروه پرستاری، دانشکده پزشکی، دانشگاه علوم پزشکی بابل سازمان اصلی تایید شده: دانشگاه علوم پزشکی بابل (Babol university of medical sciences)
|
|
| نشانی اینترنتی |
http://jbums.org/browse.php?a_code=A-10-810-2&slc_lang=fa&sid=fa |
| فایل مقاله |
دریافت فایل مقاله |
| کد مقاله (doi) |
|
| زبان مقاله منتشر شده |
fa |
| موضوعات مقاله منتشر شده |
پرستاری |
| نوع مقاله منتشر شده |
مداخله ای |
|
|
|
برگشت به:
صفحه اول پایگاه |
نسخه مرتبط |
نشریه مرتبط |
فهرست نشریات
|