|
مجله علم سنجی کاسپین، جلد ۴، شماره ۱، صفحات ۱۷-۲۵
|
|
|
عنوان فارسی |
تعیین عوامل مرتبط با اضطراب پژوهشی اعضای هیئت علمی گروه علم اطلاعات و دانششناسی دانشگاههای ایران |
|
چکیده فارسی مقاله |
سابقه و هدف: پژوهش حاضر با هدف تعیین عوامل مرتبط با اضطراب پژوهشی اعضای هیئت علمی گروه علم اطلاعات و دانش شناسی دانشگاه های ایران انجام گرفته است. مواد و روش ها: جامعه آماری پژوهش حاضر شامل تمامی اعضای هیئت علمی تمام وقت شاغل در گروه علم اطلاعات و دانش شناسی دانشگاه های کشور در سال تحصیلی 93-1392 است که تعداد کل آنها 181 نفر است. از این تعداد 139 نفر همکاری لازم را در تکمیل پرسشنامه داشتند. روش انجام پژوهش حاضر پیمایشی- تحلیلی و ابزار گردآوری داده پرسشنامه اضطراب پژوهش هیگینز– کوترلیک می باشد. داده ها با استفاده از نرم افزار SPSS نسخه 20 مورد تجزیه و تحلیل قرار گرفته است. یافته ها: یافته ها نشان داد که حدود 63 درصد از پاسخگویان میزان اضطراب بالایی دارند و در 37 درصد باقیمانده نیز سطح اضطراب در حد متوسط است. نتایج مربوط به آزمون های همبستگی حاکی از آن است که بین مؤلفه های دو متغیر پیشبین مهارت های آموزشی و عوامل محیطی با اضطراب پژوهش رابطه معنادار و منفی وجود دارد. نتایج حاصل از تحلیل رگرسیون نیز نشان داد که مؤلفه های این دو متغیر قادرند 38 درصد از واریانس اضطراب پژوهش را تبیین کنند. نتیجه گیری: بر مبنای تحلیل یافته های پزوهش حاضر، اضطراب می تواند بر بهره وری اعضای هیئت علمی تأثیر منفی گذاشته و از این طریق عدم پیشرفت اعضای هیئت علمی را به همراه داشته باشد. آشکار است که با تداوم چنین شرایطی، بازار تولیدات علمی در نظام آموزش عالی دچار رکود شده و سبب گردد این نظام نتواند به ایفای کارکردهای خود یعنی آموزش و پژوهش در جامعه ادامه دهد. |
|
کلیدواژههای فارسی مقاله |
|
|
عنوان انگلیسی |
Factors Associated with the Research Anxiety among Faculties of Knowledge and Information Science Departments of Iranian Universities |
|
چکیده انگلیسی مقاله |
Background and aim: The present study was conducted to determine the factors associated with the research anxiety among the faculties of knowledge and information science departments of Iranian universities. Material and methods: The study sample consisted of all full-time faculties working in the knowledge and information science departments of Iranian universities (181 individuals) in the academic year of 2013-2014. Among them, 139 participants had good cooperation in filling out the questionnaire. In this survey-analytical study, data were collected using Higgins-Kotrlik research anxiety inventory. Data were analyzed using SPSS 20. Findings: The results showed that about 63% of the respondents had high anxiety level and the remaining (37%) had the moderate level of anxiety. The results of the correlation tests revealed that two predictor variables of teaching skills and environmental factors had a negative significant relationship with the research anxiety. The results of the regression analysis indicated that the components of these two variables could explain 38% of the variance of anxiety research. Conclusion: The findings illustrated that an anxiety can negatively affect the productivity of faculty members, leading to their slow improvement. It is clear that continuing such a situation may result in scientific recession in high education system; therefore, this system cannot continue to serve effectively its performance, namely, education and research in society. |
|
کلیدواژههای انگلیسی مقاله |
|
|
نویسندگان مقاله |
نازنین محمد رومزپور | nazanin mohamad romezpoor department of knowledge and information science, khuzestan science and research branch, islamic azad university, ahvaz, iran. دانشگاه آزاد اسلامی واحد اهواز، اهواز، ایران سازمان اصلی تایید شده: دانشگاه آزاد اسلامی اهواز (Islamic azad university of ahvaz)
فریبا نظری | fariba nazari department of knowledge and information science, ahvaz branch, islamic azad university, ahvaz, iran. دانشگاه آزاد اسلامی واحد اهواز، اهواز، ایران سازمان اصلی تایید شده: دانشگاه آزاد اسلامی اهواز (Islamic azad university of ahvaz)
بهنام مکوندی | behnam makvandi department of psychology, ahvaz branch, islamic azad university, ahvaz, iran. دانشگاه آزاد اسلامی واحد اهواز، اهواز، ایران سازمان اصلی تایید شده: دانشگاه آزاد اسلامی اهواز (Islamic azad university of ahvaz)
|
|
نشانی اینترنتی |
http://cjs.mubabol.ac.ir/browse.php?a_code=A-10-146-1&slc_lang=fa&sid=fa |
فایل مقاله |
اشکال در دسترسی به فایل - ./files/site1/rds_journals/1850/article-1850-570456.pdf |
کد مقاله (doi) |
|
زبان مقاله منتشر شده |
fa |
موضوعات مقاله منتشر شده |
علم سنجی |
نوع مقاله منتشر شده |
اصیل |
|
|
برگشت به:
صفحه اول پایگاه |
نسخه مرتبط |
نشریه مرتبط |
فهرست نشریات
|