مجله علم سنجی کاسپین، جلد ۴، شماره ۱، صفحات ۱۷-۲۵

عنوان فارسی تعیین عوامل مرتبط با اضطراب پژوهشی اعضای هیئت علمی گروه علم اطلاعات و دانش‌شناسی دانشگاه‌های ایرا‌ن
چکیده فارسی مقاله  سابقه و هدف: پژوهش حاضر با هدف تعیین عوامل مرتبط با اضطراب پژوهشی اعضای هیئت علمی گروه علم اطلاعات و دانش­ شناسی دانشگاه­ های ایران انجام گرفته است.  مواد و روش ها: جامعه آماری پژوهش حاضر شامل تمامی اعضای هیئت علمی تمام وقت شاغل در گروه علم اطلاعات و دانش­ شناسی دانشگاه ­های کشور در سال تحصیلی 93-1392 است که تعداد کل آنها 181 نفر است. از این تعداد  139 نفر همکاری لازم را در تکمیل پرسشنامه داشتند. روش انجام پژوهش حاضر پیمایشی- تحلیلی و ابزار گردآوری داده پرسشنامه اضطراب پژوهش هیگینز– کوترلیک می باشد. داده ها با استفاده از نرم افزار SPSS نسخه 20 مورد تجزیه و تحلیل قرار گرفته ­است. یافته ها: یافته ها نشان داد که حدود 63 درصد از پاسخگویان میزان اضطراب بالایی دارند و در 37 درصد باقیمانده نیز سطح اضطراب در حد متوسط است. نتایج مربوط به آزمون­ های همبستگی حاکی از آن است که بین مؤلفه­ های دو متغیر پیش­بین مهارت­ های آموزشی و عوامل محیطی با اضطراب پژوهش رابطه معنادار و منفی وجود دارد. نتایج حاصل از تحلیل رگرسیون نیز نشان داد که مؤلفه­ های این دو متغیر قادرند 38 درصد از واریانس اضطراب پژوهش را تبیین کنند. نتیجه گیری: بر مبنای تحلیل یافته های پزوهش حاضر، اضطراب می تواند بر بهره وری اعضای هیئت علمی تأثیر منفی گذاشته و از این طریق عدم پیشرفت اعضای هیئت علمی را به همراه داشته باشد. آشکار است که با تداوم چنین شرایطی، بازار تولیدات علمی در نظام آموزش عالی دچار رکود شده و سبب گردد این نظام نتواند به ایفای کارکردهای خود یعنی آموزش و پژوهش در جامعه ادامه دهد.
کلیدواژه‌های فارسی مقاله

عنوان انگلیسی Factors Associated with the Research Anxiety among Faculties of Knowledge and Information Science Departments of Iranian Universities
چکیده انگلیسی مقاله Background and aim: The present study was conducted to determine the factors associated with the research anxiety among the faculties of knowledge and information science departments of Iranian universities. Material and methods: The study sample consisted of all full-time faculties working in the knowledge and information science departments of Iranian universities (181 individuals) in the academic year of 2013-2014. Among them, 139 participants had good cooperation in filling out the questionnaire. In this survey-analytical study, data were collected using Higgins-Kotrlik research anxiety inventory. Data were analyzed using SPSS 20. Findings: The results showed that about 63% of the respondents had high anxiety level and the remaining (37%) had the moderate level of anxiety. The results of the correlation tests revealed that two predictor variables of teaching skills and environmental factors had a negative significant relationship with the research anxiety. The results of the regression analysis indicated that the components of these two variables could explain 38% of the variance of anxiety research. Conclusion: The findings illustrated that an anxiety can negatively affect the productivity of faculty members, leading to their slow improvement. It is clear that continuing such a situation may result in scientific recession in high education system; therefore, this system cannot continue to serve effectively its performance, namely, education and research in society.
کلیدواژه‌های انگلیسی مقاله

نویسندگان مقاله نازنین محمد رومزپور | nazanin mohamad romezpoor
department of knowledge and information science, khuzestan science and research branch, islamic azad university, ahvaz, iran.
دانشگاه آزاد اسلامی واحد اهواز، اهواز، ایران
سازمان اصلی تایید شده: دانشگاه آزاد اسلامی اهواز (Islamic azad university of ahvaz)

فریبا نظری | fariba nazari
department of knowledge and information science, ahvaz branch, islamic azad university, ahvaz, iran.
دانشگاه آزاد اسلامی واحد اهواز، اهواز، ایران
سازمان اصلی تایید شده: دانشگاه آزاد اسلامی اهواز (Islamic azad university of ahvaz)

بهنام مکوندی | behnam makvandi
department of psychology, ahvaz branch, islamic azad university, ahvaz, iran.
دانشگاه آزاد اسلامی واحد اهواز، اهواز، ایران
سازمان اصلی تایید شده: دانشگاه آزاد اسلامی اهواز (Islamic azad university of ahvaz)


نشانی اینترنتی http://cjs.mubabol.ac.ir/browse.php?a_code=A-10-146-1&slc_lang=fa&sid=fa
فایل مقاله اشکال در دسترسی به فایل - ./files/site1/rds_journals/1850/article-1850-570456.pdf
کد مقاله (doi)
زبان مقاله منتشر شده fa
موضوعات مقاله منتشر شده علم سنجی
نوع مقاله منتشر شده اصیل
برگشت به: صفحه اول پایگاه   |   نسخه مرتبط   |   نشریه مرتبط   |   فهرست نشریات