مجله علم سنجی کاسپین، جلد ۴، شماره ۱، صفحات ۲۶-۳۵

عنوان فارسی تحلیل استنادی مآخذ پایان نامه‌های دکتری علم اطلاعات و دانش شناسی دانشگاه شهید چمران اهواز (۱۳۹۴-۱۳۸۸)
چکیده فارسی مقاله سابقه و هدف: یکی از شیوه‌های مهم ارزیابی وضعیت بهره‌برداری منابع مورد استفاده دانشجویان در تدوین پایان‌نامه‌ها، تحلیل استنادی است. هدف این پژوهش، بررسی وضعیت استناد در پایان‌نامه‌های دکتری علم اطلاعات و دانش‌شناسی دانشگاه شهید چمران اهواز طی سال‌های 1394- 1388 می‌باشد. مواد و روش‌ها: برای انجام این پژوهش از روش تحلیل استنادی استفاده شده است و جامعه آماری این پژوهش را 3048 استناد تشکیل می‌دهد که از منابع و مآخذ 20 عنوان پایان‌نامه دکتری علم اطلاعات و دانش‌شناسی در دانشگاه شهید چمران اهواز استخراج گردیده است. برای تجزیه و تحلیل داده‌ها از نرم افزار اکسل استفاده شد. یافته‌ها: یافته‌ها نشان داد که نشریات با تعداد 1696 استناد (55/64%) بالاترین میزان استناد را دارند و میانگین متوسط استناد برای هر پایان‌نامه 152/4 استناد است، همچنین استناد به منابع لاتین بیشتر از میزان استناد به منابع فارسی است. زبان انگلیسی با 2050 استناد (67/27%) بیشترین استناد را دارد. الگوی نویسندگی مقالات فارسی و لاتین بیشتر به صورت یک نویسندگی می‌باشد. پراستنادترین مؤلفان و منابع، نیم‌عمر منابع شناسایی شدند. میزان استناد دانشجویان به تولیدات علمی استادان راهنما و مشاور بسیار کم است؛ به طوری که از مجموع 3048 استناد فقط 180 استناد (5/90 %)از کل استنادها مربوط به آثار علمی استادان راهنما و مشاور بوده است. نتیجه‌گیری: در نگارش پایان‌نامه‌ها بیشتر از منابع لاتین استفاده شده‌است. منابع و مؤلفان پراستناد مشخص شده می‌تواند در انتخاب منابع کتابخانه به کار گرفته شود و با توجه به نیم‌عمر منابع که معیاری برای سنجش تازگی منابع است، می‌توان نتیجه گرفت که از منابع جدید استفاده نشده ‌است.
کلیدواژه‌های فارسی مقاله

عنوان انگلیسی Citation Analysis of the References of the PhD Theses in Knowledge and Information Science at Ahwaz Shahid Chamran University
چکیده انگلیسی مقاله Background and aim: Citation analysis is one of the important ways to assess the status of utilizing references used by students in writing dissertations. The aim of this research was to study the status of references used in PhD theses of Knowledge and Information Science at Ahwaz Chamran University (2009-2015). Material and methods: The citation analysis method was used in this study, and the population was 3048 citations extracted from the references of 20 PhD dissertations at Ahwaz Shahid Chamran University. Data were analyzed using Excel. Findings: Findings showed that periodicals with 1696 citations (55.64%) had the highest rate of citation and the citation mean was 152.4 for each thesis. In addition, Latin resources were more cited than Persian resources. English language with 2050 (67.26%) citations had the highest rate of citations. The Persian and Latin references had only one author. The most cited authors, resources and half –life resources were identified. Citing scientific productions of supervisors and advisors were very low so that out of 3048 citations, only 180 (5.90%) citations were referred to the scientific productions of supervisors and advisors. Conclusion: In writing the dissertations, Latin resources were mostly used. The highly cited resources and authors can be employed in the selection of library resources, and regarding half-life as a criterion for evaluating the novelty of resources, it is concluded that new resources are not used in writing the theses by PhD students.
کلیدواژه‌های انگلیسی مقاله

نویسندگان مقاله سعید ملک محمدی | saeed malekmohammadi
publication supervisor of institute for higher education acecr, khouzestan, ahvaz, iran.
مسئول انتشارات معاونت پژوهشی موسسه آموزش عالی جهاد دانشگاهی خوزستان، اهواز، ایران


نشانی اینترنتی http://cjs.mubabol.ac.ir/browse.php?a_code=A-10-84-2&slc_lang=fa&sid=fa
فایل مقاله اشکال در دسترسی به فایل - ./files/site1/rds_journals/1850/article-1850-570457.pdf
کد مقاله (doi)
زبان مقاله منتشر شده fa
موضوعات مقاله منتشر شده علم سنجی
نوع مقاله منتشر شده اصیل
برگشت به: صفحه اول پایگاه   |   نسخه مرتبط   |   نشریه مرتبط   |   فهرست نشریات